Skolcool – intresseskapande

Oj, det var länge sedan jag körde en Skolcool känner jag, men idag kan jag inte låta bli. Idag var ännu en sådan där dag där insikten damp ner över mig sådär enormt tydligt och klart. Insikten i  att hur tidsenliga vi än försöker vara med digitala verktyg, e-läromedel och PBL (problembaserat lärande) så blir läraren/pedagogen aldrig överflödig. Somliga tror ju det där. Och somliga förfasar sig över samtiden och den utvecklingsväg skolan har tagit. Det finns till och med dem som säger att det var bättre förr (hihihihi…det har ni väl aldrig hört va?). Att lärarrollen utarmas och att vi blir överflödiga. Att eleverna likaväl kan sitta varsomhelst och sköta sitt kunskapande. Att vi aldrig kan konkurrera med tekniken/de digitala verktygen och medier av olika slag (underförstått: det är bättre att vi låtsas att de inte finns för då blir vi själva viktigare). Sorry to say, men ingenting skulle kunna vara mer fel. Det är förvisso helt sant att lärarrollen kan anta nya former, men bara om vi bejakar samtiden och vågar vara lite tidsenliga. Vill man inte det kan man ju alltid försöka krampaktigt hänga kvar vid det gamla invanda och hoppas att det funkar fint att gå baklänges in i framtiden. Annars kan man ju omfamna samtiden. Ta med väl beprövade saker som fungerar och införliva dem med ett nytänkande. Våga, vilja tänka nytt, pröva nytt och flytta sina gränser. Inse att lärarrollen är minst lika viktig nu som då, bara det att det nu kan frigöras tid till coachande, medlärande och gemensamma upplevelser. Att barnen på sätt och vis kommer till oss från framtiden och att vi kan lära något av dem – att vi tillsammans kan skapa ett fantastiskt skoläventyr för oss allesammans.

2015-03-24 09.57.26

Att arbeta på Svettpärlan är INTE att bara ha ett jobb att gå till och göra precis det man ska. Att arbeta på Svettpärlan handlar om att vilja vara en del av varje elevs skoläventyr och att inse att kunskap, lärande, gemenskap och utveckling går hand i hand. Som pedagog hos oss är uppdraget att göra alla saker man kan spännande och intressanta. Att hitta nyckeln till varje liten individ men också att hitta nyckeln till varje ämne/kunskapsområde. Vi ägnar mycket tid åt att diskutera just intresseskapande. Vad är det som gör att barn och ungdomar fastnar för vissa saker och hur kan vi använda oss av det allt oftare i vår undervisning? Det där gör varken datorer, ipads eller smartphones åt oss – skolans/klassernas och ämnenas planering börjar och slutar alltid med oss lärare/pedagoger. Men oj, vilken fantastisk hjälp vi kan ha av de där uppräknade hjälpmedlen!

2015-03-24 10.03.53

Idag har åk F.3 haft temauppstart på ”Uppdrag Världen” (åk 4-5 hade sin för två veckor sedan). För att försätta våra elever i rätt stämning bjöds det på en teater som saknar motstycke. Underbara pedagoger som verkligen bjuder på sig själva berättade historien om Jim, Värdshuspojken, som får uppleva såväl en döende fader som besök av traktens läkare, en galen kapten, flera mer eller mindre aggressiva sjörövare och annat löst folk. Hans mor och han lyckas fly över havet med skatten för att hjälpa hennes halvbror med uppbyggandet av en djurpark. Våra elever levde sig in i berättelsen och är nu superfokuserade på det temaarbete som skall förgylla tillvaron fram till påsk – en någon annorlunda approach till att lära sig om länder och kontinenter, världshav och levnadsvillkor, världens djur och växter.

2015-03-24 10.26.08

Uppdrag Världen för åk 4-5 handlade om att gruppvis lösa uppdrag kopplade till platser, livsbetingelser och naturkatastrofer för att samla koder till Jim Hawkins skattkista. Vid sista kodinsamlingen i fredags var stämningen så spännande att det riktigt dallrade i luften och den efterföljande skattjakten utomhus i skogen var riktigt nervpirrande. Snacka om att engagera ALLA elever och skapa såväl former för kollektivt lärande som känslan av delaktighet.

2015-03-13 08.53.28

Ni förstår säkert att jag skulle kunna ge er massor av fler exempel från såväl F-5 spåret som 6-9 spåret. Det händer så mycket skoj hos oss och ibland skulle jag önska att ni fick ta del av alla de härliga tips och idéer som delas i vår personalgrupp. Nä, vi har inte tråkigt på jobbet och jag är  galet stolt hur min personal får till alla dessa projekt trots sjukdomar, frånvaro och influensahärjande. Imorgon bjuds det på kattvernissage på Svettpärlan av vår förskoleklass och det sägs inbegripa en liten musikal. Wow, lovely!

2015-03-13 08.51.16

Tisdagen har närmat sig kväll och en lång jobbedag har avrundats med matleverans och klädinköp till lilla mor och far (det sistnämnda bara till mor). Nu har vi käkat och Gabriel har tyvärr däckat i soffan med feberrosiga kinder, svidande ögon och dunkande huvud. 39 graders feber var inte det jag egentligen ville deala med nu. Maken och jag kör sten, sax, påse på vem som ska vabba imon. Lite mycket annat inplanerat för oss alla i dessa tider, men men….som jag säger till min personal: Sin egen hälsa och sina barns dito går före vad som helst annat på jobbet så…..Ställer in mig på en sjukvaknatt. Gäsp….

 

Dagens highlight: Lilla mamma som var pigg och glad över sin hemtjänsthjälp och lille paps som kunnat släppa på ansvarsbördan och skrattade så att han kiknade idag. Underbart att få uppleva!

Kram Mia

2 thoughts on “Skolcool – intresseskapande

  1. Tack vännen för dina alltid så fina ord <3
    Ja du, om alla skolor vore som er skulle vi ha fler elever som gillade att gå till skolan med tror jag…
    Ha en fin kväll!
    Kram Anna

    • Men åh, gulle dig vad snäll du är. Och du, det är lätt att vilja fylla på dig och ditt självförtroende – du är en härlig människa som vågar bejaka och dela med dig av din livsvärld. Kram Mia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current ye@r *