Skola på hemmaplan är big nono för rektorskan

Det verkar finnas en relativt utbredd uppfattning hos föräldrar, vars barn ännu inte har börjat skolan, att man måste förbereda dem inför skolstart. Förbereda dem till den grad att de redan kan läsa, skriva och räkna innan de nått starten i förskoleklass. Det där gör mig beklämd. Inte beklämd som i att man kan lära ut fel, utan bara beklämd över att man inte vågar invänta tillväxten. Signalen man sänder är ju att man tror att man måste kunna allt innan man har börjat så att säga och det där kan ta en ände med förskräckelse i takt med att krav och utmaningar ökar genom livet. Rektorskan har aldrig under sina snart 19 år som mamma bedrivit skola på hemmaplan. Det är emot alla mina principer och idéer om hur kunskap och lärande ska gå till. Jag ska straxt berätta varför.

Imported from Pixbox

Jag tror att barn mår bra av att vara på ställen där de möter utmaningar. På rätt nivå. Det är min fulla övertygelse om att vi som är verksamma i skolans värld är fullt kapabla till att skapa inlärningssituationer som gynnar dem som ännu inte kan eller har mött aktuell utmaning. Vidare tror jag benhårt på att den kollektiva inlärningen, det kollektiva kunskapandet är så mycket mera värt än den individuella som sker på var och ens kammare. Om du är en av de som nästintill får panik över att ditt barn ännu inte kan, ber jag dig vänligt men bestämt att ta ett djupt andetag och genast sluta upp att tänka så. Man är inte mera värd eller mer betydelsefull för att man kan redan då man kommer till skolan. Det säger inte ett smack om vem ditt barn är om den kan läsa, skriva, räkna, åka skridskor, rita snyggt, minnas repliker, klättra i träd eller skjuta hårda fotbollsskott – det enda ett kunnande berättar är att någon kan just det där. De allra flesta barn lär sig när de är redo att lära sig. Vi måste bara våga invänta tillväxten, vänta tills barnet är redo för just det där steget.

001

Vi i skolans värld ser hellre att barn är allmänbildade när de kommer till skolan (och att man fortsätter att utveckla det) än att de just redan kan. Med allmänbildning menar jag att ens barn har en god allmänuppfattning – ni vet sådant som nästan kommer naturligt när man lever tillsammans och får vara med i alla möjliga vardagliga ting. Tyvärr  händer det att barn inte sällan lever i någon typ av parallell värld där vuxna uträttar det mesta utan sina barn. Förmodligen kommer ni att tycka att massor av detta är helt självklart, men i en värld som snurrar allt snabbare och där så mycket mer skall hinnas med är det inte alls det längre. Jag tänker på allt från att kunna klä på sig själv, via äta med bestick och gå på toaletten till att veta sitt namn, var man bor, sitt telefonnummer, namn på familjemedlemmar. Vidare tänker jag på att känna igen begrepp som veckodagar, årstider, redskap och vardagliga bestyr samt kunna namn på färger, vilket land man bor i, vad de vanligaste djuren heter osv.

007

Jag vet inte hur det är hos er men hos oss har vi mest tid på helger och på lov, varför det är då vi oftast prioriterar vardagskunskapande. Vardagskunskapande handlar om det jag benämner allmänbildning/allmänuppfattning och hos oss har vi genom åren prioriterat följande:

1. Baka tillsammans. Underbart bra att prata om vad ingredienser och redskap heter och hur dessa skall hanteras. Här tränas dessutom volymbegrepp dl, l, matsked, tesked, gram etc. Jag är helt säker på att detta konkretiserande kommer till sin nytta i matematikundervisningen sedan.

2. Handla tillsammans. Benämn varors namn och vad man har det till. Diskutera färger och former i fruktdisken samt även viktmått. Titta på prislappar och laborera med hur mycket är det?, är det dyrare/billigare än?, avrundning, hur mycket får man kvar om man betalar med? etc etc.

3. Ut i naturen och närområdet. Se till att ditt barn kan röra sig på olika underlag (ni anar inte hur många som knappt kan gå i skogen när de kommer till skolan). Lär ditt barn om trafiken och regler för att vistas i den. Prata om färger och former, djur och växter, årstider och annat skoj.

4. Laga mat och duka tillsammans. Att tidigt lära sig hantera redskap i köket och att vara försiktig med värme från spis och ugn är suveränt. Vid dukning tränas allt från att balansera tallrikar, glas och bestick till lägesbegrepp som kniven till höger och gaffel till vänster, glaset ovanför /över tallriken, tablett under, servett på tallriken alt i glaset.

5. Tvätta tillsammans. Träna att sortera i färger, benämn vad olika plagg heter och vad de är gjorda av. Bra att mäta upp tvättmedel och sköljmedel både i mängd och den perceptiva förmågan att hälla i rätt fack.

6. Åk tillsammans. Träna att läsa på skyltar. Använd er av berättande körning (visade sig vara en viktig del vid körkortstagning sedan). Diskutera hur långt det är till olika ställen genom att avläsa sträckhänvisning samt koppla detta till ungefär hur lång tid det tar. Jämför olika sträckor, ställen med varandra.

7. Spela spel tillsammans. Viktigt att träna turtagning, att kunna vinna och förlora. Många spel är mer pedagogiska än man tror. Exempelvis en kortlek kan användas till många spel -färdiga spel men också att samla lika. UNO är superbra för att träna färger och siffror och lite taktiskt tänkande. Fia och andra för att omsätta antalet prickar på en tärning till att flytta en pjäs rätt antal steg. Bingo på tv för att kunna se/lyssna och sedan hitta rätt siffra då de ej är i ordning.

8. Hjälp ditt barn att bli den bästa formen av sig själv. Prata om bemötande och sätt att hantera olika situationer. Förklara världen (olika situationer, olika sätt att reagera, hur det man säger och gör kan uppfattas). Tala om vad ni som föräldrar anser vara ett   acceptabelt beteende kopplat till olika situationer. Förvänta dig att ditt barn ska följa det där. Följ upp olika situationer och hjälp ditt barn att ”backa bandet” för att se i olika nyanser och perspektiv. Lägg dig vinn om att ditt barn förstår innebörden av respekt, ömsesidig välvilja, empati och solidaritet. Hitta på dilemman eller situationer och diskutera utifrån det – hur skulle du ha gjort, vem har rätt, får man…..etc. Ge ditt barn verktyg att hantera ny och/eller svåra situationer genom sk sociala berättelser. Prata om känslor och att alla har rätt till hela sin känslopalett men att man inte alltid kan leva ut denna i alla situationer.

9. Läs tillsammans. Läs för ditt barn. Långt upp i åldrarna. Läsupplevelser ska man samla på sig och är superviktiga för hörförståelse så småningom ( inte minst för att kunna ta muntliga instruktioner). När ditt barn börjar intressera sig för läsning, läs tillsammans varannan rad, varannan sida etc. Prata om vad ni läst. Be ditt barn berätta vad som hände i sagan. Hjälp till med den kronologiska ordningen. Förklara ord och begrepp, be ditt barn göra dito.

004

Som ni märker finns det massor vi kan göra, utan att för den skull bedriva skola på hemmaplan. Massor av saker där ditt barn kanske mest uppfattar att ni leker eller har tillsammanstid men som ändå är så värdefullt för en allmänbildning/allmänuppfattning. Använd roliga appar som ger dold träning, köp pysselböcker som också ger bra träning. Spelet ”Språkleken” är suverän för rim, ramsor, ljudträning och berättelseträning.  Just detta jullov har Gabriel ägnat otroligt mycket tid åt läsning av läsa-lätt-böcker, med svensk text vid engelsk film (kan man ju oftast ställa in själv och går det för fort så pausar han) samt förstås vid utdelning av julklappar. Detta är väldigt skoj eftersom han har varit sen med att knäcka läskoden. Vidare spelar vi mycket Maxi-Yatzy där han tränar begrepp men framförallt huvudräkning och till viss del multiplikationstabeller. Här är han riktigt snabb och vass. Dessutom har vi introducerat miniräknaren för att kunna räkna ihop hela kalaset och för att jämföra spelare emellan. Jag gissar att vi ikväll kommer att spela Monopol och snart ta oss an Den försvunna diamanten. Så skola på hemmaplan har vi aldrig haft i vår blekingska Happyvardag och som rektor är jag dessutom väldigt restriktiv till läxor. Men visst har vi haft en hel del färdighetsträning och massor av gemenskap under tiden. Det där är den bästa av investeringar mina vänner….Anser rektorskan bör väl tilläggas.

025

Tisdag idag och rektorskan klev upp med hela kudden i ansiktet är jag rädd. TB var i stadens idrottshall på cup för herrjuniorer och kom hem 03.30. Då var det dessutom minus 15 grader utomhus och maken eldade så att kaminerna nästan glödde här. Iväg till jobbet redan kl08 för lite trix, träffa finaste lärarstudenten Moa och så kompletteringshandla inför nyår. Yes, idag fick hon tag i färsk hummer och färska havskräftor rektorskan. Hehehehe…..Resten av dagen har det slappats för hela pengen kan man säga. Lite spel, lite soffhäng, lite skoljobb och lite promenad. Ikväll vankas det ugnsbakad fisk med stuvad spenat och potatismos som uppföljning av gårdagens rålåpor med stekt fläsk. Aldrig smakar väl hederlig husmanskost bättre än i juletider. Jag verkligen älskar den kombon.

Kram Mia

4 thoughts on “Skola på hemmaplan är big nono för rektorskan

  1. Vilket underbart inlägg. Jag tror att det kan vara värt att tänka på i dessa tider när dator/ipad tar mycket utav ”barnpassandet” (självklart inte hos alla kanske ska tilläggas..)
    Jag blev lite full i skratt när jag läste stycket om att läsa tillsammans 😉 Jag har alltid läst mycket för stora madam, medans lilla inte alls var intresserad. Hon reste sig upp och kröp eller gick iväg när jag försökte, däremot var hon bara ett par år när hon började bläddra telefonkatalogen. Hon satt i vår säng på morgnarna och bläddrade sidorna en och en och tittade på sidorna några sekunder, jag har aldrig fått reda på vad som var så intressant. Kanske det var prasslet när hon vände blad??
    Stor kram J

    • Hahaha, underbart med telefonkatalogen. Vår lille har aldrig heller gillat att bli utsatt för läsning. Förrän nu. Underbart mysiga läskvällar har vi nu. Kram Mia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current ye@r *