Det där med att……

…..leva i olika dimensioner, perspektiv eller läsår. Det är spännande! Och klart förvirrande. Varje år, varje vår, förundras jag över det faktum att läsåren ska fungera parallellt – trots att ett av dem endast existerar på ett teoretiskt plan, i en framtidsplanering. Snacka om en skrivbordsprodukt! Insatta åtgärder skall hållas skilda från planerade diton och utvärderingar får icke blandas ihop med framtidsplaneringar. Vad är vad och vem är vem? En befintlig organisation skall ha lika mycket tro på sig som en kommande. Fokusområden byter karaktär och kräver lika mycket engagemang, vilket i sig är knepigt allra helst sådär i junimånad – att liksom brinna för något som ska slutföras, likväl som att hålla nyfikenhet och kreativitet inför det som ska jobbas med nästa år sådär lagom i schack. Befintliga elever, avgående elever, nya elever. Scheman, läsårstider och lokalförsörjning. Klart förvirrande vänner…..

Mitt kontor ser ut som värsta slagfältet när jag är mitt uppe i det här. Innevarande läsårs pärmar samsas med kommande läsårs diton. Innevarande läsårsdokument skall arkiveras, de för kommande läsår reviderade dokumenten skall tryckas ut, sättas i pärm och publiceras på Schoolsoft. Papper, pärmar, mappar och en ansenlig mängd skräp i papperkorgen. Det gäller att inte stanna upp, inte analysera, inte fundera på vad som är vad. Om jag någon gång tvivlar eller bara blir avbruten mitt i en aktivitet, då håller jag andan, kniper ihop ögonen och hoppas på det bästa. Idag är det dock dan före dan före avslutningsdagen och det känns som om en del saker har hittat till sina rätta platser. To-do-listan betas metodiskt av och det bringas något av ordning i kaoset. Det återstår nu 6 arbetsdagar med ett ben i varje läsår, sedan tar vi sommarlov. Förträffligt skönt!

Kram Mia

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *