Skolcool – Är verkligen äldre barn skrämmande?

Det fanns en tid då de små skolorna regerade. Då låg- och mellanstadiet var ganska tydligt åtskilda från högstadiet och hade man riktig tur så gick lågstadiet alldeles helt för sig själva. En tid då man gärna invaggades i tron om att bara barnen är nästan lika gamla så är tillvaron ofarlig.  En tid då ”lika barn leka bäst” pläderades och då man kanske mest såg vinsterna med att hålla ihop tillvaron. Sedan kom de större skolornas era och blicksnabbt basunerades alla faror ut. Om hur illa äldre elever kunde behandla de yngre. Hur rädda de stackars småttingarna skulle vara. Och hur lidande de små skulle bli. Sällan hörde man något om vinsterna och nu menar jag förstås inte alls några ekonomiska vinster, Nä, jag menar förstås de pedagogiska vinsterna, de sociala vinsterna och framförallt de mellanmänskliga vinsterna. Somliga utav oss vet idag mycket bättre än så……Varmt välkomna till veckans Skolcoola hemlis!

Är det verkligen farligt att åldersblanda barn? Finns det några helt förutsägbara risker som helt automatiskt inträder så fort någon blir mer än 2 år äldre än någon annan? Svaret sitter du kanske inne med själv. Är alla på din arbetsplats lika gamla eller högst 2 år äldre eller yngre än övriga? (Hahahaha, tanken slår mig att det där skulle kunna bli riktigt roliga jobbannonser av det….men det är förstås en helt annan historia). På Svettpärlan har vi elever i åldersintervallet 6-16 år, dvs åk F-9. Våra elever delar samma skolbyggnad, samma matsal, samma skolgård, samma toaletter. Vi har alla förmiddagsrast samtidigt, medan lunchrasten varierar något. Våra äldre elever har också tillgång till ett café och uppehållsrum som inte de mindre har. För oss är det helt naturligt att barn/elever skall kunna fungera sida vid sida, oavsett rastillhörighet, kön och ålder. Varför skulle vi förvänta oss något annat?

Vi är stolta över att våra elever existerar sida vid sida. Vi lägger mycket tid i klasserna på diskussioner kring vikten av att kunna samexistera – hur vi bäst tar tillvara varandras olikheter, hur vi visar varandra hänsyn och framförallt hur vi uppträder på ett sätt som inte skrämmer, inte kränker eller får någon att må dåligt. Vidare satsar vi på skolövergripande aktiviteter som ökar samhörighetskänslan på skolan och förstås ett väl genomtänkt fadderssystem. Det värmer rektorshjärtat när jag tittar ut över skolgården och ser elever i olika åldrar leka såväl på motorikbanan som i skogen, spelar fotboll likväl som innebandy samt märker hur de äldre hjälper de yngre. Idag kom 3 flickor i åk 5 in med en liten kille i åk F som trillat i skogen. De höll hans hand medan jag duschade rent såret, tvättade och bandagerade. Sedan följde de honom ut igen. Och när idag en kille i åk 9  lugnt satt kvar och knöt skorna åt en kille i åk 1, trots att hans klasskompisar väntade ute vid mopederna – ja, då blir man rent lycklig. Min egen Gabriel får alltid hänga med i fotbollsspelandet och han spelar helst med sina idoler Anton i åk 4 och Måns i åk 6. Exakt så farligt är det alltså……..

Mobbing, kränkningar, trakasserier och annat otyg kommer inte med rastillhörighet, kön så ej heller med ålder. Man måste komma ihåg att det handlar om enskilda individer alt grupper av individer som gör egna mindre väl genomtänkta val. Det handlar om människor som inte alls har kommit till världen som monster, men som tyvärr någon har glömt att fostra till en empatiskt och respektfull medmänniska. Det handlar om föräldrar, skolor, pedagoger och övrig personal som inte ser, som inte reagerar, som inte säger stopp, det där är inte acceptabelt. Det där kan man aldrig vaccinera sig emot. Det där måste vi alla kämpa emot. Men inte genom att tro att likriktning in ålder löser alla problem.

Tänk, det är redan torsdag. För en vecka sedan mådde jag knasdåligt – idag känner jag mig riktigt ok. Vilken välsignelse! Idag är jag hemma och vänder på eftermiddagen för att sedan hålla en föreläsning kring betyg och bedömning ikväll. Me like! TB ska träna och sedan laddar vi alla för fredag. Kram Mia

 

6 thoughts on “Skolcool – Är verkligen äldre barn skrämmande?

  1. Båda mina döttrar har gått på F-9 skola under några år innan det blev för många elever och man delade upp till F-6 och 7-9. Det där med F-9 tyckte vi var både plus och minus, minus är att de små 8åringarna är inte intresserade av 14åringarna som röker och snackar sex. Fråga min då ca 10åriga dotter som frågade sin lärare högt och tydligt under en lektion vad en dildo är… för det hade hon hört på rasten 😉 Samtidigt så har både små och stora nytta av varann på många sätt, och de små ser upp till de stora (både pos och neg), ja listan kan bli lång.
    Kram på dig

    • Oj då…..ja vi är väl lyckligt lottade. Ingen rökning hos oss….
      Jag tycker också att vinsten är att om de hör eller ser saker som är fel eller svårt eller så blir det utmärkta diskussionpunkter för oss att ta upp både i skolan och hemma. Kram Mia

  2. Har en del erfarenheter av det där då det har varit F-5 ända tills denna terminen då allt gjordes om från F-9 och det har hänt så mycket saker så jag blir alldeles gråtfärdig…kram Diana

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current ye@r *