Skolcool – Fritids som en pedagogisk verksamhet

Fritids som i fritidshem eller skolbarnsomsorg, dock ej att förväxla med fritidsgård. Fritids som i barns fria tid, dvs före och efter skoltid. Fritids som i en fristående eller integrerad verksamhet. På vilka grunder existerar just fritids? Varmt välkommen till veckans Skolcool!

Det är en grannlaga uppgift att bedriva skolbarnsomsorg/fritids, kanske ibland till och med svårare än att bedriva skolverksamhet. Fritids handlar om barns fria tid, som om deras föräldrar inte hade behövt lämna dem denna tid hade inneburit hemmatid enligt familjens normer och regler. Då fritids lyder under samma nationella styrdokument som skola, dvs Lgr11, skall det alltså bedrivas pedagogisk verksamhet. Det finns inga specifikt uttalade målansatser och självklart jobbar man inte mot skolämnenas kursplaner, men väl del 1 kring Värdegrunden och del 2 om Övergripande mål gäller alltså även fritids. Att balansera detta mot vetskapen om att icke-fritidsbarn är helt lediga och vad det innebär i varje familj, är minsann inte helt enkelt.

På Svettpärlan har vi valt att förhålla oss till detta genom en lagom dos av styrda och fria aktiviteter. Vissa saker riktas mot vissa grupper och alla deltagare, medan andra bygger på frivillighet och kan innebära blandade grupper. Vi har exempelvis alltid idrottshallen en eftermiddag i veckan och övriga aktiviteter blandas mellan allt från pyssel och knåp, via speldagar till utevistelse av olika slag. Vi går och fiskar ibland, grillar vid Torpet eller besöker den stora fotbollsplanen. Kojor byggs i skogen, olika bollspel initieras och ett antal aktiviteter sker på motorikbanan. Äldre elever håller i aktiviteter på fritids så som teater, film, drama och dans. Vi målar, jobbar i lera eller initierar olika rollekar. Och idag….idag var det dags för fritidsavslutning. Med solen strålandes från en klarblå himmel spenderade vi eftermiddagen på vår gård. Vi inledde med mellisgrill och sedan hade föräldrar drop-in mellan 14 och 16. Det bjöds på många skratt, en massa aktiviteter och så mångkamp förstås. Fikat bestod av härliga kanelbullar och iskall saft (eller rykande hett kaffe till föräldrarna).  Många spontansamtal och en leasure stämning. Underbart gott hälsar en stolt rektorska! Tack alla goa medarbetare. Det känns som om vi har ett så himla positivt flow nu på fritids….

Nu är torsdagen kommen till kvällning, men vädret är ännu så himla mysigt. Den intensiva jobbtillvaron fortsätter men med en helt annan positiv anda. Att blir riktigt förbannad och rensa luften har uppenbart den effekten.Har fått så himla uppmuntrande mail från goa föräldrar. Tusen tack, ingen nämnd och ingen glömd. Ni är så värdefulla.TB har farit på träning och den effektiva rektorskan har nu städat av hus och golv. Ikväll blir det left overs och soffhäng. Imorgon firar vi fredag – sista vanliga skoldagen på Svettpärlan för detta läsår. Nu återstår temavecka (vecka 23) och en massa alternativa aktiviteter innan avslutningen på onsdag vecka 24. Kan ni fatta vad fort tiden går…..

Kram Mia

 

3 thoughts on “Skolcool – Fritids som en pedagogisk verksamhet

  1. Så härligt det skall bli med sommarlov :)) tycker även jag !!
    Nu är vi snart där.
    Härligt avslut ni fick på er dag tillsammans med fritidsbarnen.
    Kram

    • Det är en underbar tid just nu. Vackert och intensivt på samma gång, men så skönt att samla ihop och avsluta. Jag gillar det skarpt. Kram Mia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current ye@r *