Skolcool – Entreprenöriella förhållningssätt

Det fanns en tid då det talades om entreprenörsskap och detta i detta sammanhang som ett ämne på gymnasiet. Det var Svenskt Näringsliv och Ung företagssamhet, driva företag och stimulera till att våga ta steget.  Det där var sannerligen något som kunde uppröra människor – alldeles särskilt dem som satte ett likhetstecken mellan entreprenörsskap och den borgliga politiken. När vi nu i dagligt tal använder begreppet entreprenöriella förhållningssätt (med skrivningen i Lgr11 på s. 9: ”Skolan ska därigenom bidra till att elever utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap”) menar vi förstås helt andra saker än detta. Varmt välkommen till veckans skolcool…..

Entreprenöriella förmågor. Eller entreprenöriellt lärande. Kanske entreprenöriella förhållningssätt. Tre begrepp som gärna används synonymt och ack så svåra att definiera. Jag är säker på att det finns pedagoger, och säkert även rektorer, som tror att vi bara pratar om fancy stora projekt, det ogreppbara, fullständig frihet och de nada didelidozip kontroll. Så är det förstås inte. Entreprenöriella förhållningssätt handlar först och främst om inställningen till livet och lärande. Det handlar om att prova sig fram, våga ta risker, utforska och hitta sin upptäckarlust. Vidare handlar det om pedagoger som vågar skapa en skolvardag där elever får nå målen på olika sätt, där eleverna arbetar målinriktat och pedagogen har ett cirkulärt sätt att se på kunskap. Den entreprenöriella skolan kännetecknas av ett smörgåsbord av nya och gamla metoder, en stimulans till erfarenhets- och upplevelsebaserat lärande och pedagoger som coachar sina elever. De entreprenöriella kompetenserna beskrivs bäst som kreativ förmåga, lust att skapa, förmåga att ta initiativ samt att omsätta idéer till handling.

Entreprenöriella förhållningssätt handlar för rektorskan om att allt tar sin utgångspunkt i: Vad behöver barn/ungdomar för att klara sig i framtiden? Att lära sig tänka själv. Att komma med förslag. Att skapa strategier. Att möta autentiska situationer för att slippa ”simma torrsim”. Att inte vara handlingsförlamad eller ”gäst i verkligheten”. I denna vecka har våra elever i åk 9 haft i uppdrag att driva restaurang som avslutning på kursen i hem- och konsumentkunskap. I grupper om 4, med uppdrag att skapa ett visst tema/koncept och så allt från menyskrivande, via inköp till presentation, tillagning och servering. Så himla skoj och precis så autentiskt det går att skapa. Snacka om att utsätta eleverna för ”skarpt läge” alltså. Massor av problemlösning, en hel del innovation och så känslan av att det är på riktigt.

Torsdag här och vi har en solig men lite kylslagen dag här i den blekingska Happyvardagen. Jobbelijobb i hundranittio och sedan avslutades jobbedagen med en intervju i lokalradion angående Friskoleutredningen som pressreleasades idag. Eller slutade och slutade, för att använda en restaurangterm så har jag ”springvakt” idag. Det innebär att man arbetar dubbelpass med en längre rast emellan (inom restaurang oftast både lunch- och kvällsserveringen). För rektorskans del är det personalmöte ikväll, det sista för läsåret. Maken får stanna hemma, leka Taxi3 och ta hand om liten Gabriel – så blir det när man jobbar på samma ställe och de vanliga barnvakterna är upptagna. Inget maken ojar sig om ändå, jag har ju personalmöte dagligen lagom till kvällens middag menar han. Undra om han ser det som positivt eller?

Kram Mia

2 thoughts on “Skolcool – Entreprenöriella förhållningssätt

    • Tack sötnos…..Och att få lära och ha skoj är ju underbart. Goda helgen till er med…Kram Mia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current ye@r *