Skolcool – att möta individen där den är

Ett av skolans favoritord tycks vara INDIVIDUALISERING, ett uttryck som inte sällan ersätts av INDIVIDANPASSNING. Spännande begrepp det där och så väldigt viktiga. Så till den grad spännande och viktiga att jag skulle vilja göra en evidensbaserad undersökning om vad dessa konkret står för ute på skolorna runt om i vårt vackra land. Vet ni? Har ni frågat någon på ert/era barns skola? Vad lägger ni som föräldrar in i begreppen? För rektorskan, och det jag vill att Svettpärlan ska symbolisera och konkretisera kopplat till just individualisering, är det nedanstående.  Varmt välkommen till veckans Skolcool!

Att se varje individ för det precis just den är. Vad den kan och inte kan. Vilka behov och önskemål som finns. Styrkor och svagheter. Och börja just där. Sätta rimliga mål. Hjälpa dem framåt. Fylla dem med mod, kraft och vilja.

Att som personal lägga sig vinn om att hitta nyckeln till varje individ. Vad som triggar, vad som skrämmer. Hur man avleder, hur man utmanar. Att verkligen lära känna individen bakom namnet, årskurstillhörigheten och möjligen det beryktade ”syskonarvet/föräldraarvet”.

Att bejaka hur varje individs ryggsäck har blivit packad hittills och försöka använda det som en positiv utgångspunkt.

Att bemöta varje individ med attityden ”du duger bra precis som du är, men låt oss hjälpas åt att förädla ditt jag”. Det innebär INTE att vi strävar efter någon slags normalitetsskala/kurva, utan bara att vi vill låta alla nå det yttersta av sin egen högst personliga potential. Att liksom få bli stjärna i sitt eget liv!

Att förstå att bemötande, kunskap och lärande ALDRIG kan göras lika för alla. Likvärdigheten ligger inbyggt i det individuella. Och därmed bör INGEN någonsin behöva skämmas över varken sina framgångar eller sina tillkortakommanden. Alla är olika. Alla är individuella. Alla arbetar på sin nivå. Och det är en styrka både nu och i framtiden.

Amen!

Torsdag, skolcool och vi är både bleka och trötta. Allesammans. Rätt befängt såhär 3 veckor efter ett jullov, men men….TB har varit i skolan en stund, men får avstå fys ett par dagar till. Gabriel och maken gick hem tidigt idag, så även idag möttes jag av en härlig inomhustemp. Vilodag från fys för mig också, dock ej från catch up i hemmets ljuva vrå. Disk, dammsugning, tvätt, strykning och matlagning. Skönt att ha det gjort inför fredagen och den stundande helgen. Nu ska jag mysa soffan med Gabriel och kolla Thundercats samt Beyblade. Undra just hur lång tid ögonlocken håller sig uppe? Kram Mia

4 thoughts on “Skolcool – att möta individen där den är

  1. Bra där! Men då måste politikerna förstå att det är väldigt svårt att lyckas med ovanstående när skolor kan ha så många som 32 elever i en och samma klass. Lägg till max 60 x 2 minuter tex historia i veckan så är det lätt att förstå att individualisering låter bra men är oerhört svårt att lyckas med under rådande förutsättningar.

    KRAM <3

    • Självklart vore det bra Fia….Vi är antingen två lärare kopplade tilla ktuell grupp alt många halvklasstimmar. Dessutom undervisar lärarna i åk 6-9 endast i två klasser (antingen 6 och 8 eller 7 och 9) dvs har 50 elever totalt i sitt schema. Då känner man verkligen dem….Kram

  2. Inspirerande som alltid att se vilket fantastiskt jobb ni gör på Svettpärlan för era elever.
    Nästa vecka bjuder barnen in till sina IUP- samtal och de längtar och planerar för fullt . Så härligt att se och jag längtar också efter att få bli inbjuden av dem och lyssna på var de tycker de kan , behöver öva mer på och vad de har för mål denna terminen för sig själva !
    Ha en fin fredag!
    Kram

    • Åh vad kul det ska bli att höra om samtalet. Vi har börjat jobba lite efter den modellen (det du har beskrivit).
      Tack för dina goa ord vännen…Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current ye@r *