Skolcool – Kimselius historiska strövtåg

Torsdag igen mina vänner och här i Happyvardag delger rektorskan sina skolcoola hemlisar. Idag handlar det om den spännande historiaundervisningen – om vår länk till det förflutna. Den historiska länken som kan ge oss värdefull information om dåtiden, så att vi kan förstå samtiden och också fundera över strategiska val samt skapa beredskap inför framtiden. Historia som ett av våra mest kraftfulla verktyg att skapa och behålla nyfikenhet, engagemang och lusten att lära. Och vad, om inte skönlitteratur med en historisk touch, skulle kunna passa bättre som utgångspunkt?

Om ni mot all förmodan har missar Kim M Kimselius böcker om Theo och Ramona ( http://kimselius.se/bocker.html) bör ni omedelbart lägga beslag på någon av dessa och påbörja er egen historiska resa. Spänning blandat med fakta är ett vinnande koncept. Kimselius ger språket liv och du flyger fram genom sidorna. Läsbart och läsvärt! Med stor möjlighet till faktafördjupning. Jag verkligen älskade varje sida i Mayafolkets Hemlighet.

Hur hänger detta ihop med historiaundervisningen då? Ja, man önskar ju att alla lärare ska använda skönlitteratur som stöd till sin undervisning. Böckernas värld är en fantastisk källa till inspiration, upplevelse och samtal. Här kan man skapa en gemensam utgångspunkt – en slags bas för en specifik kurs eller ett specifikt område. Här kan man använda sig av källkritik och en jämförande ”studie” kring hur kursen eller ämnet belyses. Här kan man verkligen snacka om intresseskapande! Boken kan användas i klassuppsättning där varje elev läser sin bok och man hanterar uppgifter (individuellt eller kollektivt) utifrån ett specifikt upplägg. Eller också används boken till högläsning (något som tyvärr verkar vara på utdöende och det smärtar mitt hjärta) inför en kurs, ett område alternativt som ett stöd under tiden. ALLA oavsett ålder mår bra av att få saker lästa för sig. Högläsning är en slags konst som kan ge en upplevelse utöver det vanliga – det är min bestämda övertygelse.

Redan ett par kapitel in i boken (Mayafolkets Hemlighet) fick jag ett uppslag till en underbar storyline. Storyline är en arbetsmetod där elever, och ibland även lärare, antar en ”ny” identitet och får x antal uppdrag att lösa, där det oväntade händer och deras problemlösningsförmåga likväl som samarbetsförmåga tränas. Jag såg liksom framför mig hur vi skulle kunna förpassa våra elever via en tidsresa till ett historiskt äventyr utöver det vanliga. Hrm….vi får väl se vad vi kan planera för. Spännande!

Och hur berör detta ämne er som föräldrar då kanske ni undrar? Ja, i skolan av idag handlar ganska lite av föräldraengagemanget om att förhöra fakta inför läxor och prov. Om du som förälder kan ställa ”rätta” frågor (be ditt/dina barns lärare berätat vad detta är) som utmanar just ditt barn, ja det är då vi kan ta kunskapen till nya nivåer. Så köp Kimselius böcker, läs dem själv och gärna högt för ditt/dina barn. Låt er sväva iväg i fantasin och prata om den där andra tiden, den andra platsen. Om du kan koppla någon av hennes böcker till något ditt barn just håller på med i skolan så är det en härlig bonus. Tänk vilket underbart stöd just en bra skriven skönlitterär bok kan bli! För ditt/dina barn!

Torsdag och jag mellanlandar lite på hemmaplan. TB har varit i skolan och sedan rehabat – under tiden for Gabriel och jag på utflykt. Nu laddar jag om för kvällens två föräldramöten – att hälsa år F välkomna till Svettpärlan samt en genomgång av betyg och bedömning (och just hur du som förälder kan hjälpa ditt barn på bästa sätt) för åk 6. Jag gissar att jag kommer att somna ovaggad ikväll.

Kram Mia

8 thoughts on “Skolcool – Kimselius historiska strövtåg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current ye@r *