Skolcool – schemapyssel

Att leva med en fot i vardera läsår (pågående och kommande) har helt klart sina fördelar – inte minst då det kommer till schemaläggning. Tänk att något så trivialt som ett litet schema kan vara så enormt avgörande för en hel skolorganisation. Och för er som tror att det där är väl en enkel match. Eller ni som tänker, det finns väl schemaprogram. Sorry to say….det där är verkligen ingen avundsvärd uppgift att ta sig an (läs nöt att knäcka). Varmt välkomna till vecka 22 och en ny skolcool hemlis….

Som bekant lever vi ju i skolans värld efter en nationell timplan (en del skolor har individuella fördelningar men ramen är alltid densamma). Varje elev är enligt denna garanterad 6665h, sett i perspektivet årskurs 1-9. Dessa timmar skall sedan fördelas på 9 årskurser och 178 skoldagar/läsår (ca 35.6 veckor). 6665 timmar goes läsårstimmar goes veckotimmar goes veckominutrar som goes elevens skoltid. Vidare skall dessa stämma överens med lärarnas undervisningstimmar, innan en schematanke kan ta form. Lägg därtill också att det ofta finns styrande schemavariabler (i vårt fall idrottstider i hyrda salar) samt något typ av priolista att ta hänsyn till. Här pratar vi pedagoger som inte arbetar fulltid och skall ha in lediga dagar, pedagoger som undervisar på flera skolor, vilka ämnen som skall läsas i halvklass och då mot vilket annat ämne, längden på undervisningstiden kontra ämnet, fördelning av ämnen av veckans dagar för att kunna ge läxor, differentierade mattider etc. Tja….listan skulle kunna göras hur lång som helst. Det är förbaskat svårt att få till det optimalt för så många som möjligt samtidigt.

I år provar vi en variant av att pedagogerna lägger schemat för åk 6-9 gemensamt, med schemageneralen Gerd i spetsen. Och jag kan lova att det är ett pyssel och pussel utan dess like. Olika ämnen har fått olika färger och är klippta i olika långa remsor beroende på undervisningstid. Vissa är smalare, ty de symboliserar halvklasser. Jag ljuger inte om jag säger att schemat är omlagt åtminstone 15 gånger redan. Men vi ger inte tappt…Målet är fortfarande att nå så bra som möjligt för så många som möjligt samtidigt.

Så om just du tycker att ditt barns schema är uruselt eller kanske bara lämnar något att önska. Gillar du inte sovmorgon (vilket eleverna brukar älska) eller senare eftermiddagar? Tycker du att idrotten borde ligga på andra dagar och att mattiden är för tidig/för sen? Kanske ser det tjockt ut vissa dagar och snuttifierat andra? Håltimmar? Ja, det är tyvärr så det blir ibland. Varje år är det någon klass som drar nitlotten att ha idrotten sist på fredagseftermiddagen hos oss exemplevis och det görs sällan vågen inför detta faktum. Men vi är noga med att det inte blir samma klass varje år och vi försöker kompensera det någonannanstans i schemat. Men vår eminenta idrottslärare Hia får minsann ha det så vareviga år, så….Det är naturligtvis inte fel att göra en analys av sitt barns schema och kanske meddela aktuell lärare eller skolledning hur man tycker och tänker. Kanske har vi missat något som vi bör ha i åtanke till ett annat år. Men döm oss inte för hårt…..Att lägga ett schema för en hel skolenhet är som att lösa värsta mysteriet.

Tisdagen har sannerligen bjudit på lågtryck över Blekinge. Från gårkvällens 25 grader till morgonens 9. Brrrrr…..Grått och blåst och lite regn. Och så en skadad TB efter gårdagens fotbollsmatch. Låt mig säga att stämningen är inte helt på topp hos kidsen här hemma. Gabriel envisas med shorts, tischa och crocs….och så en het vetekudde förstås. TB ligger i sängen och förbannar att morgondagens skolDM i fotboll ska gå av stapeln utan honom. Personligen är rektorskan mycket nöjd efter en produktiv jobbedag, en skön eftermiddag hemma och flera privata ärenden uträttade. Och maken är nog också nöjd med sin eftermiddag på golfbanan. Nåväl..lite synd är det ju ändå om kidsen.

Dags att ta sig an baket. Gabriel har utflykt med förskolan imorgon och det enda vi kan fresta honom med i fikaväg är hans egenbakade chokladmuffins. Så here we go…

Kram Mia

11 thoughts on “Skolcool – schemapyssel

  1. Egenbakade muffins låter mumsigt. Alla knep tillåtna när det gäller att få i barnen maten.
    Här skickar man barnen till skolan efter schemat och tänker inte på hur mycket jobb och trix det ligger bakom. Tack för inblicken i ert jobb.
    Hoppas barnen kommer i bättre stämning efter ert bak och lite vila . Kram

    • Tack söta Mariette….Kidsen är numera på topphumör efter bakning, lagfoto i fotbollen samt underbar feedback av a-lagstränaren till TB. Det behövde han idag…
      Dessutom kom det ett paket med Bakuganfilmer emd posten till GB idag och voíla!
      Kram Mia

    • Härliga Kristina…du vet ju hur meckigt det är i skolans värld. Inte sällan får ju de praktisk-estetiska ämnena sista tjing dessutom. Inget förvånar mig heller vid schemaläggning – 15 gånger till japp…
      Kram Mia

  2. Härliga Mia.. full fart som vanligt hos dig 🙂
    Schemaläggning låter som en grej som lätt får en att slita sitt hår.

    Massor med kram till finaste goaste tjejen i Blekinge

  3. Jag lovar att bita mig i tungan till hösten, när Storasyster får nytt schema. För din skull Mia, bara för DIN skull 😉

    Kram

  4. Jag försöker att förstå schemaläggningsprocessen men gör det inte än. Det arbete som läggs på att få ihop scheman är helt enkelt BEUNDRANSVÄRT! Det är ju inte enkelt någonstans.

    Ha en fin kväll!
    Godnatt och kram

  5. Nej du Mia, många variabler som ska stämma, många att ta hänsyn till och säkert många som vill tycka, tänka och bestämma. Jag avundas er inte, men måste säga att ni åtminstone lagt upp det på ett otroligt pedagogiskt sätt – anar att skolan är ett litet guldkorn. Stor kram.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *