Skolcool – Studieteknik

Studieteknik mina vänner, kan vara enormt avgörande för vilka resultat som uppnås i skolan. Studieteknik är långt ifrån något som bara berör skolans något äldre elever (läs högstadiet, gymnasiet och universitet/högskola). Tvärtom skulle jag vilja säga, studietekniken ska växa med varje elev genom skolans olika faser.Tisdagar ägnar rektorskan åt temat ”Skolcool”. Här delger jag oblygt mina tankar om olika fenomen och variabler kopplat till skolans verksamhetsområde i allmänhet och Friskolan Svettpärlan i synnerhet. Varmt välkomna!

Jag har nämligen ett livs levande exempel (läs försökskanin) här på hemmaplan – TB 16 år och elev i årskurs 9. När han stod inför sin skolstart i åk F var han lekkille utan något större intresse för skolan och dess ämnen. Han skulle inte kunna kategoriseras som att ha lätt för sig i skolan, ej heller några större alt uppenbara problem. En normalpresterande kille som inte hade råd att lalla omkring, vara ofokuserad eller syssla med annat, men som ändå inte krävde specialhjälp. Och ni kan nog ana vilken is det krävdes i rektorskans mage när det gällde hans läsning – på våren i åk 2 knäckte herr TB läskoden. Puh! Ganska tidigt bestämde jag mig alltså för att medvetet jobba med att hitta en studieteknik som passar just honom.

Jag vill gärna förtydliga att skolan visst har ansvar för det där med studieteknik och vi lär ut en mängd olika metoder. Via IUP:er, skriftliga omdömen och utvecklingssamtal  bör lärarna ge varje familj tips om vad man kan jobba vidare med. MEN….man kan göra mycket på egen hand i familjen också.Här kommer några tips:

1. Försök lista ut på vilket sätt just ditt barn lär sig bäst (auditivt dvs genom att lyssna, visuellt dvs genom att titta alt läsa, kopiering dvs att se hur någon annan gör först, verbalt genom att få prata och diskutera). Vet du inte, fråga ditt barns lärare.

2. Ta alltid en början i det som barnet är säkrast på, så att man bygger en positiv grund.

3. Identifiera vad som är ditt barns svaghet/svårigheter. Med vad behöver den mest hjälp?

4. Fundera på aspekter av vilken tid som passar just ditt barn bäst (läxor och plugg), om det är någon speciell miljö som funkar bättre än någon annan samt vilka hjälpmedel just ni har till hands.

Verkar det luddigt? Jag tar TB som konkret exempel. TB är auditiv i sin grund och där började vi. Vi förstod att det någon berättat för honom, live eller på tv/film fastnade som ett superlim.Just därför har vi alltid lagt mycket tid på att berätta saker för honom.Läxor med större stoff läste vi för honom till en början. Vi har alltid kompletterat hans arbetsområden med någon lämplig film, tv-program alternativt klipp på datorn. Genom åren har han sedan utvecklat sin verbala förmåga och diskuterar mer än gärna (tack alla lärare han mött och i synnerhet Jos och Lackis nu på högstadiet för all extratid ni lagt på att låta honom ventilera stort som smått. Ovärderligt!) Vi satte redan i åk 4 som mål att hjälpa honom mot den visuella sidan, dvs att själv kunna läsa in sin kunskap. Detta har fungerat utmärkt sedan åk 6. TB:s svagaste sida har varit produktion (av text såväl som av uppgifter) och här har vi jobbat stenhårt med minmap och stödord. Han är också en kille som behöver göra sina saker tidig eftermiddag alt helg. Däremot kan han lätt ligga i soffan likväl som sitta vid en skrivyta, det spelar liksom ingen roll. Han måste börja i god tid, är alltså ingen kille som jobbar bäst under press. Alla de här saker har vi då försökt fixa till – läxor görs när han är kvar på skolan (slutar 14 och sitter kvar till någonstans mellan 14.40 och 15.30) och vi har alltid koll på aktuella prov, läxor och inlämningar lång tid före. Lite i taget är hans melodi.

Och tror vi att detta har gått friktionsfritt? HAHAHAHA….nä, typ inte. Visst har han varit trött och sliten ibland och tappat fokus. Och visst har vi medvetet låtit honom börja lite försent så att han ska förstå hur illa stress rimmar med hans goda resultat. Visst är vi både tjatiga och dryga ibland, men vi har alltid haft skolavslutningen i åk 9 som första delmål. Och det har gått bra för TB. Riktigt bra! Han behärskar sin egen studieteknik nu och vi resonerar endast om detaljer inför nya uppdrag. Och när han, som lärde sig läsa i slutet av åk 2, ändå skriver VG och MVG på allt från förberedda prov, via oförberedda diagnoser till nationella prov. Ja då vet jag…..att alla kan lära in en studieteknik som hjälper dem att optimera sina chanser för goda studieresultat och betyg. Amen!

Tisdagströttheten har nästintill lamslagit mig. Jag har miljoner olika saker i jobbhuvudet, vilka jag i och för sig lämnade där innan jag gick hem, och här hemma råder stilla frid ja….Det är då jag skulle behöva ett lite powernap lagom till Bolibompa. Gissar att jag kommer att sussa först av alla i familjen Happyvardag idag…

Kram Mia

 

15 thoughts on “Skolcool – Studieteknik

  1. Har man väl hittat en studieteknik som passar, då har man knäckt den svåraste nöten!

    (ang skolan – minns du mailet? TACK igen för goda råd. Skriver en längre förklaring en annan gång, via mailen)

    Kram/Fina Frun

  2. Tack för de fina tipsen.
    Kommer gå så bra för TB nu när gymnasiet börjar till hösten.
    Tänk en sådan fördel med en redan strukturerad studieteknik nu när den verkligen behövs.
    Så fantastisk insats ni som föräldrar gjort genom åren.

    Hur är det med barn som redan har grund kunskaper när skolan börjar. När allt är så självklart att en uppgift är färdig innan man själv hinner blinka. Brukar de tappa intresset och hur får man dem att ”kämpa” när de redan ligger före och inte tycker att de behöver repetera för att de redan kan?

    Kram och tack för att du delar med dig.

    • Tack fina du….

      Ja, jag är nog rädd att säga att det är inte helt ovanligt att de tröttnar, men allt beror på vilka utmaningar lärarna ger dem. Ibland är det bra att låta dem få bli klara snabbt och glänsa, men inte alltid. Prata med läraren är mitt råd…

      Kram Mia

  3. Åh Mia, vad glad jag blir över att du tar upp det här med studieteknik! Tror verkligen att dina tips kan hjälpa jättemånga då jag vet att alltför många skolor är dåliga på att tipsa och informera om vikten av att hitta rätt teknik. När jag läste till IT-pedagog fördjupade jag mig i just inlärningsstilar och hjälp vad mycket glädje man kan ha av att hitta rätt inlärningsstil. Tack vare just inlärningsstilar kunde min sambo få sitt körkort efter en mängd missade teoriprov. Det är inte alla som kan läsa sig till kunskap och det behöver fler skolor få upp ögonen för… Kram!

    • Tack sötis…
      Vad spänannde med IT-pedagog. Vi är precis i planeringsfasen för hur vi ska utveckla vår IT-bit.

      Kram Mia

  4. Bra att du tar upp det! Jag brukar viga en vecka åt just det i början av läsåret eftersom det är något som många inte tänker på och som är väldigt individuellt. Det som passar för vissa passar inte för andra osv. Kram på dig!

    • Då är du verkligen en good teacher Fia (vilket jag också alltid trott). Många struntar blankt i detta.

      Kramen tebax…

  5. Efter att ha storbråkat med Storasyster hela kvällen angående hennes läxor, så kom det här inlägget som ett brev på posten. Vi är på god väg in i en ond spiral gällande hennes hemuppgifter. Måste brytas. Nu!

    Tack Mia!

  6. Tack för ett bra inlägg! Tror att just studieteknik är något som många glömmer bort att ta med i åtanke när det gäller plugg och skola och det är ju typ A och O. För hittar en rätt så underlättar det enormt för individen.
    Kram

    • Det gör det och skolan kan bli så mycket mer angenäm liksom. Det ska ju vara kul att lära sig saker…

      Tack snälla Linda…
      Kram Mia

  7. Klokt, klokt. Tar till mig. Intressant även med Mariettes fråga och ditt svar, tar igen till mig. ÄLSKAR Schoolcool!
    :-)
    Kram Rosita

  8. Spännande och tänkvärda tips, jag hoppas jag kommer ihåg dem om några år när liten Emil börjar skolan!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current ye@r *