Skolcool – Strategier vs faktakunskap

På den gamla goda tiden (hehe) värdesattes definitivt faktakunskaper mest av allt. Det där med faktakunskaper har i sig en ganska lång historia, där memorerande och rabblande blev självklara ingredienser. För att dra det till sin spets kan man säga att man bedömdes efter hur väl man kunde lära sig saker utantill och plocka fram dem till ett specifikt tillfälle. Att det inte alltför sällan sedan glömdes bort, var inget man i skolans värld kanske lade så stor vikt vid. Mycket i skolan blev ett slags avprickningssystem, med variablerna kunde eller kunde inte. Och alltså….det där funkade rätt fint för mig som elev. Dock är det lite annorlunda nu. Nu pratar vi mera i termer av kunskapskvaliteter och färdigheter, än faktakunskaper. Vi pratar kunskapande, där fakta absolut inte är oviktigt men långt ifrån det enda som räknas. Fakta är en förutsättning för användande och kunskapande. Hänger ni mer? Ännu en Skolcoolhemlis är på uppseglande – det är ju tisdag idag.

I dagens Lgr11 (och för all del gårdagens Lpo 94) är strategier en mycket viktigt variabel. Varje elev är unik och har olika sätt att ta sig an sin skolvardag, ja hela sitt liv. I skolan försöker vi påvisa exempel på strategier kopplat till olika ämnen, olika ämnesområden samt olika typer av arbetsuppgifter. Att arbeta med strategier och barns tänkande är oerhört spännande och något som absolut inte behöve vänta tills det är dags för skolstart. På Gabriels förskola, Världens bästa Socker-/Skogsmyran, jobbar de medvetet kring detta genom att bla samtala med barnen, i grupp och mer enskilt. Intervjua, stälal de rätta frågorna, utmana tankemönster….

Strategier handlar om allt från hur man tar sig an en specifik situation, till att klara det oväntade som man möter. Från allt det basala vardagliga till mera okända och nya situationer. Från tänkande till handling. Strategier innefattar att kunna plocka fram kunskaper från tidigare situationer och anpassa dessa till nya. Strategier handlar förstås om minnesspår i hjärnan och förmågan till kreativt och lösningsbenäget tänkande. Saker som väger tungt i dagens skola och ämnen. Numera räcker det inte långt att kunna rabbla fakta – faktiskt inte ens för att nå betyget E, dvs godkänt.

Hur kan man då hjälpa sitt/sina barn med att hitta strategier och att utveckla ett strategisk tänkande?

Enkelt kära förälder….Kommunicera mera! Ägna tid åt att diskutera det ni möter i er vardag. Fråga barnet vardagliga lätta frågor. Be dem förklara hur de tänkte. Fråga om de känner igen det från något annat. Be dem svara på: ”Hur vet du det”? Var inte rädd för att ge dem förslag på lösningar eller att också berätta vad du tror eller tänker – men det ska vara efter det att barnet har fått prata färdigt. Många tv-program är suveräna på att hjälpa dem att utveckla sitt vetande och tänkande – så även datorspel/tv-spel. Låt ditt/dina barn då och då vara med och handla, städa, tvätt, baka, laga mat, gå på restaurang med mera. Fantastiska möjligheter att uppleva, lära sig och hitta strategier – för att inte tala om alla samtalsmöjligheter som detta ger.

Jag ska ta två exempel. Vi var på Maxi och Gabriel tog en nummerlapp till charken. Vi fick 489 säger han (inte fyrahundraåttionio, utan 4 8 9) och nu är det 485. När det slår över till 486 säger han självklart: Om tre nummer är det vi. Jag berömmer och ber honom förklara hur han vet det. ”Ja, säger han, jag räknade bara på den sista siffran. De andra ändrar sig ju inte ännu, men åttan kommer att ändra sig före fyran. Bra matematisk träning kring vad som kommer före och efter och lite uträkning på det. Och en strategi han helt enkelt kommit på själv.

Häromdagen ropade han på mig och bad om hjälp. Han hade gjort en ny karaktär på sitt tv-spel och skulle namnge denna. Normalt sett fixar alltid TB detta, men uppenbart kände han sig redo att prova själv. ”Jag hittar inte den sista siffran, säger han”. Han har då ett tangetbord framme på tv-skärmen och han har skrivit in GABRIE och kunde inte hitta det sista L:et. Läsa kan han inte, inte heller att det heter bokstäver. Han har en större förkärlek till siffror och räkning och eftersom jag aldrig har haft skola hemma för mina barn får det ta den tid det tar för intresset att vakna. Gabriel hade då plockat fram en namnskylt och valt att använda den som hjälp. En fantastisk strategi….Det behöver inte vara svårare, men så viktigt att vi uppmuntrar dem att pröva och inte alltid hjälpa dem att göra det åt dem.

Vi har fått snö i Blekinge – inte mycket men ändå. Överlyckliga barn både hemma och på skolan. Själv fryser jag hela tiden. Och längtar till Florida. Bra dag på jobbet, hemgång 13.00 och Gabriel var lite halvmör då med. Handling på Maxi och både en bulle samt en korv slank ner. Dessutom hade han ätit mycket fisk och flera knäcke på förskolan. Puh, så skönt! Han behöver det verkligen. Lugn dag idag utan träningar eller annat. Nu ska middag lagas och sedan blir det tv-mys. En hemmakväll direkt efter en p-möteskväll uppskattas mer än vanligt. Jag älskar verkligen att bara vara hemma!

Kram och på återhörande!

 

7 thoughts on “Skolcool – Strategier vs faktakunskap

  1. Åh Mia! Jag blir glad av denna skool cool-hemlis och tänker att wow vilka verktyg våra barn ges att möta omvärlden och växa upp när de från början får lära sig kritiskt tänkande och att utveckla strategier.

    Skönt att Gabriel har börjat ta igen sig så bra :)

    Kram

  2. Visst är det roligt när de små helt på egen hand börjar fundera kring det här med siffror och bokstäver och får ihop det helt på sitt eget vis!

    Ibland blir jag helt förstummad av vad de kan – men då har det förstås pågått nån process ett tag som vi inte märkt!

    Bara att hoppas på att skolan kan fånga upp och bevara all denna glädje för att lära sig nya saker!

    Kram

  3. Fantastiskt.. skrivet!
    På ett så lätt sätt förklarar du nyckeln till framgång..
    Kan man säga framgång när det gäller barn?
    Jag väljer ändå att göra det :)
    För det är verkligen så underbart när man får ta del av barnens utvekling.

    Massor med kramar till er

  4. Tack alla fina människor. Tack för att ni förstår att jag inte vill bräscha, utan bara visa på att det behöver inte vara så svårt och avancerat.

    Kram Mia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current ye@r *