Skriftliga omdömen

Har ni skolbarn från år 1 och uppåt? Jag är grymt nyfiken på att få veta hur det fungerar med skriftliga omdömen på deras skola. Som vanligt i skolsverige verkar det vara väldigt olika och när jag pratar med kollegor och kompismammor förstärks bara min känsla av att likvärdighet måste vara skolvärldens mest utopiska ord.

På Svettpärlan började vi använda skriftliga omdömen tillsammans med IUP på utvecklingssamtal för två år sedan. Vi har lagt mycket tid på att ta fram en gemensam mall som kan stödja den kunskapssyn som vi bekänner oss till och därefter att hitta vårt gemensamma språk för hur vi ska uttrycka oss så att man når den tydlighet som eftersträvas. I de skriftliga omdömernas kölvatten har även LPP (lokala pedagogiska planeringar) uppstått för att förtydliga – inte minst för oss föräldrar. Innan en kurs ska påbörjas skall denna presenteras och man ska ange mål, hur undervisningen ska se ut, hur kursen ska redovisas samt vad läraren kommer att titta på vid sin bedömning. Detta ska göras från år 1. Är det så hos er? Våra LPP presenteras alltid på Schoolsoft och där kan man som förälder därmed väl känna till vad som förväntades av ens barn. Och på så vis kan man ju dessutom hjälpa dem med rätt saker. Inte sällan har  nämligen vi föräldrar en tendens att utgå från vår egen skoltid och vad som förväntades då. Det där är väldigt långt ifrån dagens skola och ämnen.

Motståndare till skriftliga omdömen gör gällande att det är hemskt att ens barn ska bedömas redan i år 1, men sanningen är den att man alltid bedömer elever i skolans värld – förut utan att tala om det i klartext för föräldrar. När jag gick i skolan bedömdes man gentemot sina klasskamrater och det där är ju ett ganska trubbigt och icke likvärdigt system. Numera bedöms man mot mål man bör uppnå i varje år i skolan. Förr gick man på kvartsamtal och fick veta att man var duktig eller inte hängde med eller – men inte fick man veta gentemot vad eller vad man borde göra mera. Detta hängde tyvärr många skolor och dess lärare kvar i in i utvecklingssamtalens tid.

Skriftliga omdömen ger en tydlighet till både elev och föräldrar om hur väl man ligger till jämfört med uppställda, tidigare kommunicerade mål. Här får man också en bedömning kring sociala mål och det viktigaste av allt – man får tydligt veta i varje ämne vad man ska göra får att nå än längre i sin utveckling. Jag kan bara säga att jag tycker att det är lysande.

TB fick sitt tredje skriftliga omdöme någonsin i fredags. Vi läste igenom dem först var och en i familjen (obs ej Gabriel, även om han gärna ville kolla på datorn som han sa) och sedan pratade vi igenom det var och en kände viktigt att lyfta. Underbart att få dem vecka 41 och ha tid på sig innan de första betygen dyker upp i december. TB var väldigt nöjd och han kände igen sig precis i lärarnas beskrivningar. Som han sa själv – ”Nu vet jag precis vad jag ska visa mer av”. Maken och jag var både stolta och glada.

Finaste TB - på god studieväg

Så här skrev hans mentor som slutkläm och det känns som en mycket bra sammanfattning. Det är inte så farligt att bli bedömd. Målet är ju att få hjälp att nå så långt som möjligt. Inte alla kan bli Sveriges nästa stjärna – men alla kan bli stjärna i sitt eget liv.

”Du har hittat en fantastiskt fin studieteknik och utvecklat en väldigt god självkännedom TB. Detta ihop med din stora vilja ger dig de bästa förutsättningarna att utvecklas maximalt. Fortsätt därför som du gör, tuffing!”

Tack alla goa pedagoger på Svettpärlan för att ni så gärna vill tillsammans  med elever och föräldrar skapa bästa möjliga förutsättningar för lärande, gemenskap och utveckling. Ny jobbevecka imorgon. See you around! Kram Mia

8 thoughts on “Skriftliga omdömen

  1. Min äldsta som går i ettan, jag har varit på det obligatoriska ”kvartsamtalet” (fast det tog en halvtimme) Detta samtal ägde rum när Ossian gått tre veckor i skolan så INGA skriftliga omdömmen var det att tala om då i alla fall, vi får väl se till våren.

    Däremot som musiklärare är jag värdelös på att skriva omdömen, dels för att jag träffar eleverna 40min i veckan i helklass. Olika mallar på olika skolor och många elever blir det, om jag skulle jobba heltid gissar jag att jag skulle ha ungefär 600 omdömen att skriva per termin (rätt så ohållbart i längden enligt mig) Men ännu har jag iof inte sett någon riktigt BRA mall.

  2. Tyvärr Gumman så har jag inte de 😉

    Vill önska dig en trevlig kväll o tack för din fina kommentar hos mig!!

    Du e bäst, men det vet du att jag tycker 😉 Bamsekram 🙂

  3. Kristina, det är knepigast för er lärare i praktiska/estetiska ämnen – så lite tid, så många elever. Jag förstår dig till punkt och pricka. Bränn inte ut dig – ni är så otroligt viktiga som motpol till allt teoretiskt. Vår musik/bildlärare arbetar i år F-9 och hon skriver omdömen till alla – mindre mot F-5 och mer åt 6-9. LPP bygger hon upp successivt. Bara säg till om du vill ta del av vår mall – mycket enkel och lättarbetad.

    Kram Mia

  4. Tack älskade Patrice – hoppas din kväll var ljuvlig igår. Jag läser in mig när lille G har somnat.

    Kram Mia

  5. Hej Mia! Vår etta-tjej ska få skriftligt omdöme. Vi tycker att det är toppen. Precis som du skriverbeföms ju barnen mot mål inte mot varandra och det är ju självklart att det måste finnas mål. Som föräldrar är det också suveränt att veta var vi kan behövas mer som stöd och var det går bättre. Odelat positiva till detta alltså 🙂 Kram och natti!

  6. Om du vill dela med dig av din mall så jättegärna så vill jag se den 😀

    Du har min mailadress va?! Om du tittar under kommentarer så tror jag du ser den där.

    Jättetack på förhand!!!

    Kram

  7. Rosita, vad jag ser fram emot att höra din åsikt om dem när hon fått dem.

    Kristina, jag skickar över dem under veckan. Är det något du kan använda – go ahead. Man ska inte uppfinna hjulet två gånger.

    Och Patrice – snart ska jag blogga runt och kolal vad du shoppat idag. Så nyfiken är jag.

    Kram Mia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *